„Jesień idzie. Nie ma na to rady” napisał kiedyś Andrzej Waligórski. Czy solniczka, stłuczony wazon albo kubek herbaciany wprowadzić nas mogą w klimat listopadowej zadumy? Wszystkie z pozoru twarde, wykonane jednak z kruchego materiału przedmioty porcelanowe codziennego użytku świetnie unaoczniają delikatność naszego istnienia.  Z końcem października Muzeum w Gliwicach  zaprasza do zwiedzania refleksyjnej wystawy „362…” Ceramika Bogdana Kosaka, której motywy przewodnie to wspomnienia, przeszłość, ich splot z teraźniejszością, osadzenie przedmiotów w czasie, przemijanie… Bogdan Kosak – projektant porcelany użytkowej i rzeźby ceramicznej, w latach 1995-2006 kierujący modelarnią w Porcelanie Śląskiej w Katowicach, a obecnie pracujący we własnej pracowni w Cieszynie, jest między innymi twórcą nagrodzonego w konkursie Śląska Rzecz serwisu do kawy i herbaty Tomaszów. We wnętrzach Willi Caro zobaczymy oryginalną rzeźbę ceramiczną jego autorstwa złożoną z mnóstwa niepowtarzalnych pojemniczków, Stroiki sentymentalne  ze zniszczonej porcelany, ułamki naczyń wyłowione z rzeki czy świeczniki ze starej porcelany przemysłowej. Zwykłe-niezwykłe przedmioty,  które mogą stać się punktem wyjścia dla namysłu nad materią życia. Otwarcie wystawy, której kuratorem jest historyk sztuki, kustosz Muzeum w Gliwicach –  dr Dagmara Wójcik, tworzonej we współpracy z Anną Kwiecień i Bogdanem Kosakiem, odbędzie się 28 października  o godzinie 17.00. Ekspozycja koresponduje z wystawą „Do widzenia rokoko”, wpisując się w projekt ceramicznej jesieni w gliwickim Muzeum. Zapraszamy do odkrywania uroku porcelanowych przedmiotów, w których drzemie przeszłość!  

Centralnym punktem, od którego wystawa wzięła swój tytuł, jest instalacja –  wieloelementowa rzeźba ceramiczna: „362…”.   Tworzą ją 362 pojemniki, z których każdy jest unikatowy, niepowtarzalny. Ułożone w symetrycznym ciągu i wypełnione solą budzą skojarzenia z pojedynczymi porcjami, czy też dawkami nieokreślonej substancji na każdy dzień. Od widza zależy jaką nada im funkcję. Czy w jego wyobrażeniu będą to szczypty soli, która jest jedną z głównych przypraw wydobywających smak – w biblijnych opisach kojarzoną z substancją życiodajną, czy też pojemniki na medykamenty, bez których często nie możemy normalnie funkcjonować. Wymowny wielokropek na końcu i cyfra, która nie dopełnia ilości dni w roku sugeruje nam, że ten ciąg z jakiejś przyczyny nie został dokończony. Z jakiej? Co jest tajemniczą substancją w kilkuset pojemnikach? Kto i dlaczego jej używa? To tylko niektóre z pytań, które autor wraz z kuratorami pragną sprowokować.

Dodatkowo zostaną wyeksponowane czarne i białe misy (Misa B5) na postumentach, wypełnione wodą. Swobodny dostęp do instalacji, możliwość dotknięcia wody i faktury przedmiotu są elementem mającym wciągnąć widza w doświadczenie wody jako początku oraz kolejnego etapu, któremu wszystkie kultury zgodnie nadały wymiar sakralny. W ten sposób sól i woda wprowadzają nas w świat gdzie przeplatają się początek, koniec, trwanie i wspomnienia, dające nam materiał i inspiracje do budowania własnych doświadczeń – do tworzenia.

Spośród innych prac Bogdana Kosaka zobaczymy także Szolki, czy filiżanki kawowe, odwołujące się do śląskiej tradycji picia kawy, Stroiki sentymentalne, czyli ozdoby skonstruowane z potłuczonych przedmiotów oraz Pamiątkę z Cieszyna. Nie zabraknie też nagrodzonego w konkursie Śląska Rzecz zestawu do kawy i herbaty Tomaszów – nie wyrzekając się tradycji, Bogdan Kosak zaprojektował serwis nowoczesny i funkcjonalny. Obiekty prezentowane na wystawie pochodzić będą ze zbiorów artysty i  Muzeum w Gliwicach.

Bogdan Kosak

Urodził się w 1966 roku w Suminie. Ceramik, projektant porcelany użytkowej i rzeźby ceramicznej. W latach 1995-2006 kierujacy modelarnią w Porcelanie Śląskiej w Katowicach, w latach 2006-2008 specjalista do spraw technologii katowickiej fabryki, gdzie współpracując z rzemieślnikami i artystami oraz eksperymentując z tworzywem i formą zdobył bogate doświadczenie. Dziś pracujący we własnej pracowni – Modelarnii Ceramicznej, w Cieszynie.

Twórca nagrodzonego w 2006 roku, w konkursie Śląska Rzecz, serwisu do kawy i herbaty Tomaszów, autor ceramicznych urn, pomysłów na zatrzymanie wspomnień w Stroikach sentymentalnych  czy wędrujących dziś po całym świecie Otoczaków. Konsultant techniczny wyciskarki, katowickiego Spodka, przywróconego do życia projektu filiżanki kawowej Szolka i współpracownik Zamku Cieszyn.

Człowiek czerpiący inspiracje z samego życia oraz historii porcelany. Artysta znający swoje rzemiosło, łączący w swej pracy wiedzę i wizję.

 

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA

ŚLĄSKA RZECZ 2006
nagroda główna w kategorii produkt, za zestaw do kawy i herbaty TOMASZÓW.

PRODECO 2007
talerz ŚNIADANIE nominowany w kategorii nakrycie stołu.

PRODECO 2008
STROIKI SENTYMENTALNE i zestaw naczyń stołowych SU-MIN nominowane w kategorii przedmioty dekoracyjne.

ŚLĄSKA RZECZ 2009
KAFLE CERAMICZNE nominowane w kategorii produkt.

 

Wybrane wystawy indywidualne i zbiorowe:
2016 Pole Position. Best Brands from Poland, Nowy Jork
2013: Glass & Cup. Polish Design Stories, Istambul Design Week, Istambul
2012 „Unpolished – Young Design from Poland”, Seul
2011: „Wartość dodana. Światowe wzornictwo z Polski” Centrum Wystaw ASP „Titanikas”, Wilno
2011: „UNPOLISHED” Convention and Exhibition Centre, Hong Kong
2011: „POLifonia” Circulo de Bellas Artes, Madryt
2011:”UNPOLISHED” Salone del Mobile, Ventura Lambrate, Collective Space, Mediolan Designers Days, Paryż, Iparművészeti Múzeum, Budepeszt
2010: „Urna Naczynie/Naczynie Urna”Zamek Cieszyn
2010: „Pokłady designu” Kongres Kultury Województwa Śląskiego, Katowice 2010 – „UNPOLISHED” CODE, The Nordic Design Fair, Galeria Bella Center, Kopenhaga
2010: „Polski dizajn. Junges Design aus Polen” Museum Tuch + Technik, Neumünster
2010: „UNPOLISHED” DMY International Design Festival, Berlin
2010: „Design haute couture” Galeria BB, Arena Design Poznań
2010: „Śląska Rzecz 2009″ Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości, Cieszyn
2010: Young Creative Poland” Muzeum La Triennale Di Milano, Salone del Mobile, Mediolan
2010: Added Value. Design from Poland” Expo 2010, Szanghaj
2009: „Upstream // Design Tales” III Międzynarodowy Festiwal Designu w Łodzi
2009: „Non Object Ive” III Międzynarodowy Festiwal Designu w Łodzi
2009: „Polska Folk” Tent London, Londyn
2009: „Un – polished – młody polski design” Pierre Berge et Associes przy Grand Place de Sablon, Bruksela
2009: „Wartość Dodana. Światowe wzornictwo z Polski” Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa