Tylko do 1 października w Willi Caro można oglądać wystawę Nieznane arcydzieła, nieznani mistrzowie. Malarstwo barokowe na Śląsku na nowo odkryte. Po jej zamknięciu obrazy wrócą do swoich właścicieli – do kościołów, klasztorów, muzeów. 23 września 2017 r., o godzinie 16:00, zapraszamy więc wszystkich miłośników dawnego malarstwa na nietypową wycieczkę po wystawie, którą poprowadzą Anna Kwiecień – kurator wystawy, historyk sztuki, dr Dagmara Wójcik – historyk sztuki oraz Anna Wątorska –  konserwator zabytków.

Jak rozpoznać ingerencje konserwatorskie? Jak ząb czasu zmienia obraz? W jaki sposób świeci werniks? Na te i inne pytania odpowiemy podczas wyjątkowego wykładu – konwersatorium. Podczas zwiedzania z lampą w dłoni przemierzymy sale wypełnione barokiem, odkrywając historie, które czas sam zapisał na płótnach. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą razem z nami obejrzeć oblicze obrazów w świetle UV!

Warsztat konserwatora zabytków to nie tylko farby, pędzel i kit, ale i nowoczesne metody badania obrazów. Z falami rentgenowskimi, podczerwienią czy światłem ultrafioletowym spotykamy się nie tylko w pomieszczeniach szpitalnych, ale i w pracowniach konserwatorów zabytków. Rozbijanie zabrudzeń piaskowca czy bursztynu ultradźwiękami to dziś fakt, nie science fiction! Podobnie jak badanie banknotów przeprowadza się za pomocą promieni ultrafioletowych, przydatne są one również w odkrywaniu historii obrazów. To, czego nie widać gołym okiem, ujawniają nam obserwacje płócien w świetle UV.

Promieniowanie ultrafioletowe zostało odkryte w roku 1801 niezależnie przez niemieckiego fizyka Johanna Wilhelma Rittera oraz brytyjskiego chemika, Williama Hyde’a Wollastona. W 1892 roku została skonstruowana pierwsza lampa rtęciowo-kwarcowa. W 1910 r. H. Leman przedstawił metodę wykorzystania luminescencji (świecenia) do identyfikacji licznych substancji chemicznych.

W latach 20-tych XX w. zaczęto wykorzystywać promieniowanie ultrafioletowe w badaniu zabytków, wówczas posłużyło ono do  odczytywania zatartych tekstów i nieczytelnych sygnatur.

W latach 30- tych XX w. nastąpił dalszy rozwój badań w świetle UV, które pomaga m.in. określić autentyczność obiektu (obrazu , rzeźby, rysunku) czy pomóc we właściwym usunięciu warstw wtórnych.

Po drugiej wojnie światowej zakres badań z użyciem lampy ultrafioletowej poszerzył się m.in. o malowidła ścienne.